Anta att varje signifikativ text som böcker, artiklar etc, hade en särskild digial namnrymd (url, webbsida) där allt som skrivs om dem på webben kan samlas. Det handlar om en digital webb 2.0 - variant på fysiska namrymder som isbn-numren. En särskild boks namnrymd, webbsida skulle alltså fungera som en nationell portal för allt som rör den boken. Portalen innehåller länkar till allt som skrivs om boken - de som skrivit något ska kunna lägga till länken till sin artikel själv. Moderna system som Wordpress (denna blogg etc) skickar automatiskt en ping, signal, om jag anger en länk till bokens namnrymd, webbsida. Moderna system kan också ta emot dessa pingar och skapa kommentarer av dem. Det borde också vara möjligt att diskutera boken direkt på sidan.

Denna post är kanske ett tips till utvecklingsgruppen på Libris Webbsök.

Tags: , , , , ,

Är det någon annan än jag som har stött på de konstiga webbtjänsterna Bokrecension.se och Bokrecensioner.se. Båda är bra idéer som är klockrent inom Web 2.0-tankens affärsmodell. Släng upp en webbtjänst, låt användarna bygga innehållet och tjäna pengar på (Google)-annonser.Men båda är så otroligt blodfattiga.

Det går inte att lista ut vem som står bakom tjänsterna. Det känns som om båda är upslängda av någon anonym person som håvar in några kronor i månaden (det kan nog inte vara så mycket med tanke på det fattiga innehållet). Den förstnämnda tjänsten har också några konstiga bibliotekslänkar, bla chatta med bibliotekarie (fråga biblioteket/jourhavande bibliotekarie). Ska de chatta med bilbiotekarier om böckers innehåll??? Om länkarna är menat att leda till ett svar på frågan om boken finns på mitt bibliotek, då borde de väl ha en länk till bibliotek.se i stället - kan man tycka. Kanske är länkarna där för att ge en falsk bild av att websajten har någonting med bibliotek att göra.

Är det inte dags att biblioteken tar tag i detta? Som Anna Stockman skriverBibliotek 2.0 så skulle biblioteken behöva gå ihop om något sådant här för att få en massa i recensionerna. Det vore nog inte så dumt med en central server någonstans där alla våra biblioteksystem hämtade användardata, resensioner, rankings och sådant. Sen ska våra opacar förstås kunna hämta information ur denna användar-server. Är inte biblioteken bäst lämpade för hanteringen av stora mängder användardata? Om inte, vad är det då vi ska syssla med framöver? Vad ska vi göra för att sätta lite sprutt i systemen? Hur löser vi samarbetsfrågan, den ekonomiska frågan etc.

Tags: , , , ,

About

You are currently browsing the Bibliotek 2.0 weblog archives for recensioner.